mandag 22. september 2008

Du snakke arabisk?

I dag tok jeg toget hjem fra Røyken. Jeg var så heldig at jeg fikk selskap halvveis ut i reisen. En utenlandsk mann spurte om han kunne få sitte ned. Og det kunne han jo.

Etter en stund: Mannen snur seg og viser meg billetten med et spørrende blikk.

Mannen sier: Bytte?

Thea tenker: Faen, nå må jeg snakke engelsk.

Thea sier: Yes, you have to change train.

Thea tenker: Oi, det heter kanskje ikke change train??

Mannen sier: Nei, snakke norsk.

Thea spør: Snakker du norsk?

Mannen sier: Bittelitt

Thea sier: Ja, du må bytte tog på Hamar.

Mannen sier: Jeg ikke skønne.

Thea tenker: Faen, hva gjør jeg nå?

Thea smiler og sier: Ja, nytt tog... På hamar

Mannen sier: Ahh

Thea tenker: Puh

Etter en stund...

Mannen sier: Jeg Irak, Trondheim, bo litt, ikke lære mye norsk.

Thea tenker: Faen, jeg skjønner ikke en drit.

Mannen sier: Jeg snakke arabisk

Thea tenker Å! Jeg kan jo fargene på arbisk.

Thea sier: Jeg kan fargene på arabisk.

Mannen sier: Du snakke arabisk

Thea sier: Hehe, nei, jeg kan bare fargene.

Mannen sier: Fargene?

Thea sier: Colors

Mannen sier: Mm *smiler uforstående*

Thea sier: Esre (blå på arabisk) *peker på geseren hans*

Mannen sier: No, jumper.

Thea tenker: Å, herre gud... Dette er jo umulig å forklare...

Thea sier: Ramadi (grå på arabisk) og peker på togsetet.

Mannen sier: Jaja! Ramadi, du flink. Du lære meg norsk, jeg lære deg arabisk.

Thea tenker: Faen, vi sitter i stille-kupè.

Mannen spør: Gammel du?

Thea tenker: Jeg hørte ikke hva han sa, men jeg kan ikke si "hæ?" enda en gang. Hørtes ut som om han spurte hvor jeg bor.

Thea sier: Hamar

Mannen sier: Nei, hvor gammel du er?

Thea sier: 20

Mannen sier: Jeg 23

Thea tenker: Hånei du din gris, du er minst 35.

Thea sier: Åja *smiler*

Mannen sier: Jeg ikke lære norsk fort, vanskelig, jeg ikke ha kjæreste... *ler*

Thea tenker: Oh no... *fniser*

Etter en stund med intens stirring ut av vinduet fra min side, kunne folka på stille-kupeen endelig fastslå at det var stille borte hos det sære paret. Må faktisk innrømme at jeg var bittelitt letta da toget svingte inn på Hamar perrong.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar